Dossiers

Digitaal procederen

Digitaal procederen bij de raad van state

Digitaal procederen bij de raad van state

De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State ontwikkelt een eigen systeem voor digitaal procederen.

Nadat op 12 juni 2017 is gestart met een vrijwillige pilot waarin een beperkt aantal advocaten in asiel- en bewaringszaken digitaal procedeert, is het portaal inmiddels opengesteld voor alle advocaten. In alle overige zaken bij de Raad van State procedeert u op de ‘oude’ manier op papier.

Webportaal Mijn Zaak
Via het webportaal Mijn Zaak is het mogelijk in asiel- en bewaringszaken digitaal hoger beroep bij de Raad van State in te stellen. Sinds 12 juni 2018 kunnen alle advocaten rechtstreeks inloggen met hun advocatenpas en zo hun zaken digitaal aanleveren. Voorlopig blijft digitaal procederen in asiel- en bewaringszaken bij Afdeling bestuursrechtspraak nog op vrijwillige basis.

Wat hebt u nodig voor digitaal procederen in asiel- en bewaringszaken?

  • De advocatenpas om in te loggen
  • Een moderne internetbrowser en een goede internetverbinding om bestanden te kunnen uploaden
  • Een scanvoorziening (300 dpi –24 bit) om documenten te digitaliseren

Veelgestelde vragen en technische hulp

Raadpleeg de lijst met veelgestelde vragen over Mijn Zaak en bekijk het instructiefilmpje.