Actualiteiten UBO-register
Tijdelijk geen toegang
Wwft-instellingen, waaronder advocaten, zijn verplicht om bij het aangaan van een nieuwe zakelijke transactie met een juridische entiteit het UBO-register te raadplegen. Advocaten hebben tijdelijk geen toegang tot het UBO-register. Daardoor kunnen zij geen (gewaarmerkte) uittreksels uit het UBO-register verkrijgen en terugmeldingen doen, terwijl de Wwft daartoe verplicht. Dit is het gevolg van een uitspraak van Hof van Justitie van de EU van 22 november 2022.
Wetsvoorstel toegang UBO-register
Eerder heeft de NOvA een wetgevingsadvies uitgebracht, waarin is geadviseerd om advocaten zo snel mogelijk weer op het UBO-register aan te sluiten. De NOvA blijft zich inzetten voor een snelle toegang tot het UBO-register voor advocaten.
Overgangsregeling per 1 juni 2024
Per 1 juni 2024 dienen advocaten (en andere Wwft-instellingen) die geen toegang hebben tot het UBO-register, bij hun cliënt een gewaarmerkt uittreksel uit het UBO-register op te vragen. De cliënt kan dit uittreksel vanaf 11 juli 2024 zelf opvragen bij KVK.
Terugmeldplicht vanaf 1 oktober 2024
Vanaf 1 oktober 2024 zijn Wwft-instellingen (waaronder advocaten in Wwft-zaken) verplicht een melding te doen bij de Kamer van Koophandel van iedere discrepantie die zij aantreffen tussen de gegevens omtrent de UBO’s in het UBO-register enerzijds en de informatie over de UBO’s waarover zij uit anderen hoofde beschikken anderzijds (bijvoorbeeld op grond van het cliëntenonderzoek). Deze verplichting vloeit voort uit artikel 10C lid 1 Wwft. Deze terugmeldplicht geldt óók voor gewaarmerkte UBO-uittreksels die de advocaat ontvangt van zijn cliënt. In een dergelijke situatie, dienen advocaten ook te voldoen aan de terugmeldplicht. Meer informatie over de terugmelding vindt u hier: Terugmelden onjuiste UBO-gegevens.
Terugmelden tot 1 oktober is wel toegestaan maar geen verplichting.
Gewaarmerkt uittreksel
Sinds 1 augustus 2024 geldt de volgende regeling: de advocaat dient bij de cliënt een gewaarmerkt uittreksel uit het UBO-register op te vragen. De cliënt kan dit uittreksel zelf opvragen bij KvK. Zodra de advocatuur weer is aangesloten op het UBO-register, gaat de wettelijke verplichting weer gelden om zelf het UBO-register te raadplegen op grond van artikel 4 lid 2 Wwft.
Overigens zijn niet alle rechtspersonen verplicht zich te registreren in het UBO-register. Meer informatie daarover vindt u hier: UBO inschrijven in UBO-register.
Wanneer het voor de cliënt niet mogelijk is (in specifieke gevallen) een gewaarmerkt uittreksel op te vragen bij de KvK, kan de bevestigingsbrief die de cliënt heeft ontvangen na de UBO-opgave worden gebruikt als bewijs van de inschrijving. Deze brief bevat de geregistreerde UBO-gegevens. Een kopie van deze KvK-brief dient door de advocaat bewaard te worden bij de stukken van het cliëntenonderzoek.
Meer informatie
- Terugmelden onjuiste UBO-gegevens
- UBO inschrijven in UBO-register
- Kamerbrief minister van Financiën: Stand van Zaken UBO-registers 2024 (17 april 2024)
- Wetsvoorstel om toegang tot UBO-registers te beperken (17 november 2023)
- Wetgevingsadvies NOvA: Wijzigingswet beperking toegang ubo-registers (27 juni 2023)
- Antwoorden op Kamervragen over de analyse en opvolging van de uitspraak van het Hof van Justitie (EU) over UBO-register (19 april 2023)
- Kamerbrief over het UBO-register (20 januari 2023)
- Antwoorden op Kamervragen over het UBO-register (20 december 2022)
- Kamerbrief over tijdelijk geen verstrekkingen uit UBO-register (22 november 2022)
- Kamerbrief over het UBO-register (14 april 2022)