-
1. Is het verplicht om mij aan te sluiten bij de Geschillencommissie Advocatuur?
Nee. Na 31 december 2021 vervalt het overkoepelende registratiemodel via de NOvA. Dat betekent dat alle huidige aansluitingen van advocatenkantoren bij de Geschillencommissies Advocatuur vervallen. Advocatenkantoren die aangesloten willen zijn of blijven, kunnen zichzelf rechtstreeks aanmelden voor de commissies Advocatuur Consumenten en/of Zakelijk.
-
2. Wat zijn de aansluitkosten?
- Geschillencommissie Advocatuur voor Consumenten: € 100,- exclusief btw per jaar per aansluiting.
- Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk: € 200,- exclusief btw per jaar per aansluiting.
- Voordeel: advocaten(kantoren) die zich voor 1 januari 2022 tegelijk aansluiten bij beide commissies profiteren van een eenmalige korting van € 100,- (exclusief btw).
-
3. Moet ik mij aansluiten als individuele advocaat of per kantoor?
Een aansluiting is mogelijk op kantoorniveau, waarbij alle advocaten collectief zijn aangesloten, of als individueel advocaat. Het pakt dus veelal voordeliger uit als voor een kantooraansluiting wordt gekozen.
-
4. Wat doet de Geschillencommissie Advocatuur?
De Geschillencommissie Advocatuur Consumenten behandelt klachten van consumenten tegen advocaten, bijvoorbeeld over de kwaliteit van de dienstverlening of een declaratiegeschil. De Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk behandelt klachten van ondernemers tegen hun eigen advocaat en behandelt klachten van advocaten tegen hun cliënten. Zie ook het jaarverslag van de Geschillencommissies Advocatuur Consumenten en Zakelijk.
-
5. Wat is de meerwaarde van de Geschillencommissie Advocatuur?
Door aansluiting bij de Geschillencommissie bieden advocaten hun cliënten een laagdrempelige en goedkope vorm van klachtafhandeling als er een geschil ontstaat over de dienstverlening of declaratie. Dit voorkomt voor zowel de advocaat als de consument een gang naar de rechter. Daarnaast biedt het advocaten de mogelijkheid zich op een positieve manier te profileren bij rechtzoekenden, zowel in geval van een geschil als voorafgaand daaraan.
-
6. Waarom financiert de NOvA niet langer de Geschillencommissie Advocatuur?
Met betrekking tot de Geschillencommissie Advocatuur Zakelijk vindt de algemene raad het niet de taak van de NOvA om arbitrage tussen advocaten en ondernemers, noch het incasseren van vorderingen door advocaten, te faciliteren en financieren. De laatste jaren werd hier door advocaten ook in steeds mindere mate gebruik van gemaakt, wat een collectieve aansluiting onder de paraplu van de NOvA niet langer rechtvaardigde. Met betrekking tot de Geschillencommissie Consumenten is de NOvA voorstander van een directe verbinding en betaling door de advocaat die hier ook gebruik van maakt in plaats van het verdisconteren van de financiële bijdrage vanuit de NOvA over alle advocaten via de hoofdelijke omslag.
-
7. Waarom moet ik nu zelf gaan betalen voor de Geschillencommissie?
U heeft voorgaande jaren indirect via de hoofdelijke omslag van de NOvA betaald aan de Geschillencommissie. Het verschil is dat u nu rechtstreeks aan de Geschillencommissie de betaling voldoet en een registratieovereenkomst met de Geschillencommissie afsluit.
-
8. Hoe kan ik mij aansluiten bij de Geschillencommissie?
U kunt zich rechtsreeks aanmelden op de website van de Geschillencommissie Advocatuur.
-
9. Tot wanneer kan ik mij aansluiten bij de Geschillencommissie?
Zorg dat u voor 1 januari 2022 rechtstreeks bent aangesloten. Na 1 januari 2022 kunt u zich ook nog aansluiten, maar dan krijgt u geen korting.
-
10. Moet ik mij voor zowel de Geschillencommissie Advocatuur Consumenten als Zakelijk registreren?
Nee, dat hoeft niet. U kunt zich óf alleen voor de Geschillencommissie Consumenten rechtstreeks registreren óf alleen voor de Geschillencommissie Zakelijk óf voor allebei. Advocaten(kantoren) die zich voor 1 januari 2022 tegelijk aansluiten bij beide commissies profiteren van een eenmalige korting van € 100,- (exclusief btw).
-
11. Moet ik mij opnieuw aansluiten als ik al was aangesloten?
Ja, alle huidige aansluitingen van advocatenkantoren bij de Geschillencommissie Advocatuur vervallen na 31 december 2021. U dient zich daarom opnieuw aan te melden.
-
12. Waar kan ik terecht met vragen?
Voor vragen over wat de Geschillencommissie Advocatuur voor u kan betekenen en/of het registratieproces kunt u contact opnemen met de afdeling 'Registratiebureau Geschillencommissie' via registrant@degeschillencommissie.nl of 070 310 53 71 (maandag t/m vrijdag van 10:00 tot 15:00 uur).
Voor vragen over de overgang van de overkoepelende aansluiting via de NOvA naar de rechtstreekse aansluiting per advocaat/kantoor kunt u contact opnemen met het Informatiepunt van de NOvA via informatiepunt@advocatenorde.nl of 070 335 35 54 (maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.30 uur).