Dossiers

Digitaal procederen

Digitaal procederen

De invoering van digitale rechtspraak heeft grote gevolgen voor advocaten en ondersteunend personeel. Zo verandert het procesrecht en moeten advocatenkantoren hun werkprocessen aanpassen aan het werken via het webportaal Mijn Rechtspraak of via het Aansluitpunt Rechtspraak. Op deze pagina houden wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond de invoering van digitaal procederen.

De NOvA is geïnteresseerd in uw inbreng over digitaal procederen. Welke problemen komt u tegen in uw dagelijkse praktijk die met digitalisering zijn op te lossen? En andersom, waar verwacht u dat digitalisering juist uw beroepsuitoefening hindert? Suggesties, voorbeelden en mogelijke problemen kunt u melden door een bericht te sturen naar digitaalprocederen@advocatenorde.nl

Let op: 'reset' digitaal procederen
Op dinsdag 10 april 2018 maakte de Raad voor de Rechtspraak bekend dat er een ‘reset’ van digitaal procederen gaat plaatsvinden. Er wordt voorlopig niet meer verder ontwikkeld aan het huidige systeem en in de toekomst zal de nadruk meer komen te liggen op digitale toegankelijkheid van de rechtspraak voor iedereen en minder op digitaal procederen voor professionele procespartijen. Dit kan gevolgen hebben voor uw bedrijfsvoering als advocaat. De Raad voor de rechtspraak heeft een pagina met vragen en antwoorden over de 'reset' beschikbaar gemaakt.