Dossiers

Digitaal procederen

Digitaal procederen bij de hoge raad

Digitaal procederen bij de hoge raad

De Hoge Raad ontwikkelt een eigen systeem voor digitaal procederen.

Het beveiligde portaal Mijn Zaak Hoge Raad geeft toegang geeft tot digitaal procederen. Advocaten kunnen hier met hun advocatenpas inloggen. Het portaal wordt gefaseerd opengesteld voor alle soorten zaken.

Civiele vorderingszaken
Sinds 1 maart 2017 wordt in civiele vorderingszaken verplicht gebruikgemaakt van Mijn Zaak Hoge Raad. Hier wisselen advocaten en de Hoge Raad berichten en documenten uit en kunnen procespartijen zelf hun digitale dossier inzien. Het webportaal is ook beschikbaar voor het indienen van schriftelijke opmerkingen in de prejudiciële procedure in belastingzaken bij de Hoge Raad.

Straf- en ontnemingszaken
Vanaf 17 december 2018 is het mogelijk om digitaal te procederen in strafzaken bij de Hoge Raad via Mijn Zaak Hoge Raad. Dit geldt voorlopig alleen voor reguliere strafzaken (dagvaardingszaken) en ontnemingszaken waarin op of na 17 december 2018 beroep in cassatie wordt ingesteld. Het digitaal procederen is vrijwillig. U kunt dus per zaak bepalen of u op papier of digitaal wilt procederen.

Wat hebt u nodig voor digitaal procederen bij de Hoge Raad?

  • De advocatenpas om in te loggen;
  • Een moderne internetbrowser en een goede internetverbinding om bestanden te kunnen uploaden;
  • Een scanvoorziening (300 dpi – 24 bit) om documenten te digitaliseren

Veelgestelde vragen, onderhoud en storingen