• Home
  • Contact
  • English
  • Mijn Orde
Nederlandse Orde van Advocaten logo
  • De advocaat
    • Kernwaarden
    • Wet- en regelgeving
    • Gedragsregels
    • Tableau
    • Toezicht
    • Tuchtrecht
    • LawCare, hulplijn voor de advocatuur
    • Klacht over een advocaat
  • Dossiers
    • Corona
    • Weerbaarheid en veiligheid
    • Sanctieregelgeving
  • Standpunten
    • Gefinancierde rechtsbijstand
    • Strafrecht en strafvordering
    • Digitalisering rechtspraak
    • Intern feitenonderzoek
    • Cryptotelefoons
    • Dekenappel kengetallen
    • Wetgevingsadviezen
    • Toezicht
  • Over de NOvA
    • Bestuursorganen
    • Onze mensen
    • Vacatures
    • Publicaties
    • Bijeenkomsten
    • NOvUM
    • Netwerk
    • Klacht over NOvA-organen
  • Beroepsopleiding
    • Beroepsopleiding advocaten 2013-2020
    • Beroepsopleiding advocaten vanaf 2021
  • Praktijkuitoefening
    • Kwaliteitsbevordering
    • Vertrouwelijkheid
    • Voor uw praktijk
    • Wwft en toezichthandelingen
    • Samenwerking en praktijkstructuren
  • FAQ

De advocaat

  • Kernwaarden
  • Wet- en regelgeving
  • Gedragsregels
  • Tableau
  • Toezicht
  • Tuchtrecht
  • LawCare, hulplijn voor de advocatuur
  • Klacht over een advocaat

Dossiers

  • Corona
  • Weerbaarheid en veiligheid
  • Sanctieregelgeving

Standpunten

  • Gefinancierde rechtsbijstand
  • Strafrecht en strafvordering
  • Digitalisering rechtspraak
  • Intern feitenonderzoek
  • Cryptotelefoons
  • Dekenappel kengetallen
  • Wetgevingsadviezen
  • Toezicht

Over de NOvA

  • Bestuursorganen
  • Onze mensen
  • Vacatures
  • Publicaties
  • Bijeenkomsten
  • NOvUM
  • Netwerk
  • Klacht over NOvA-organen

Beroepsopleiding

  • Beroepsopleiding advocaten 2013-2020
  • Beroepsopleiding advocaten vanaf 2021

Praktijkuitoefening

  • Kwaliteitsbevordering
  • Vertrouwelijkheid
  • Voor uw praktijk
  • Wwft en toezichthandelingen
  • Samenwerking en praktijkstructuren

Nieuwsoverzicht

  • Nieuwsberichten
  • Blog
  • Agenda
  • Advocatuur in het nieuws

Zoek een advocaat

Mijn Orde

Geen advocaat?

  • Op zoek naar een advocaat?
  • Niet tevreden over een advocaat?
  • Veelgestelde vragen

FAQ

Dossiers

Praktijkuitoefening

Vertrouwelijkheid

  • 1. Welke geheimhoudernummers moeten advocaten doorgeven voor nummerherkenning?

    Voor advocaten werkzaam op een kantoor met alleen geheimhouders (advocaten en notarissen):
    De nummers die moeten worden doorgegeven, staan vermeld in de Regeling op de advocatuur (voor zover deze nummers aanwezig zijn op het kantoor). Het betreft hier onder meer het doorkiesnummer van de vaste telefoon, het mobiele telefoonnummer, het doorkiesnummer vaste telefoon van personen met een afgeleid verschoningsrecht, het algemene kantoornummer en het algemene faxnummer.

    Voor advocaten werkzaam op een ‘gemengd kantoor’ (kantoor met niet-geheimhouders, bijvoorbeeld belastingadviseurs):
    De nummers die moeten worden doorgegeven staan vermeld in de Regeling op de advocatuur (voor zover deze nummers aanwezig zijn op het kantoor). Het betreft hier onder meer het doorkiesnummer van de vaste telefoon, het mobiele telefoonnummer en het doorkiesnummer vaste telefoon van de secretaresse. Nummers die niet mogen worden doorgegeven zijn bijvoorbeeld het vaste algemene kantoornummer en het algemene faxnummer.

    Voor advocaten werkzaam op een ‘dienstbetrekkingskantoor’ (kantoor zoals omschreven in de Voda art 5.9 lid e, f en g):
    De nummers die moeten worden doorgegeven staan vermeld in de Regeling op de advocatuur (voor zover deze nummers aanwezig zijn op het kantoor). Het betreft hier onder meer het doorkiesnummer van de vaste telefoon, het mobiele telefoonnummer en het doorkiesnummer vaste telefoon van de secretaresse. Nummers die niet mogen worden doorgegeven zijn bijvoorbeeld het vaste algemene kantoornummer en het algemene faxnummer.

  • 2. Waar kan ik mijn geheimhoudernummers registreren?

    De advocaat kan in Mijn Orde zijn vaste nummer en 06-nummer invoeren. En bij elk nummer aangeven of dit nummer moeten worden doorgegeven aan DJI.
    De kantoorverantwoordelijke kan in Mijn Orde het kantoornummer, kantoorfaxnummer en extra nummers invoeren. En bij elk nummer aangeven of dit nummer moeten worden doorgegeven aan DJI.

  • 3. Ik heb mijn nummers al in Mijn Orde staan (bij de BAR-registratie). Moet ik nog iets doen voor de nummerherkenning?

    Ja, controleer uw nummers in Mijn Orde op het tabblad ‘Geheimhoudernummers’ en geef per nummer aan of deze moet worden doorgegeven aan DJI. De kantoorverantwoordelijke kan in Mijn Orde het kantoornummer, kantoorfaxnummer en extra nummers invoeren. En bij elk nummer aangeven of dit nummer moeten worden doorgegeven aan DJI.

  • 4. Ik heb bij mijn beëdiging al telefoonnummers aan BAR (Beheer Advocaten Registratie) doorgegeven. Worden deze automatisch doorgegeven aan het systeem van nummerherkenning?

    Ja, in Mijn Orde vindt u deze gegevens terug op het tabblad ‘BAR-registratie’. Controleer nog wel of het telefoonnummer moet worden doorgegeven aan DJI en pas dat desgewenst ter plekke aan.

  • 5. Ik ga verhuizen. Worden mijn nieuwe nummers automatisch doorgegeven aan het systeem van nummerherkenning?

    Als u in Mijn Orde uw verhuizing doorgeeft, geeft u ook meteen uw nieuwe telefoonnummers door op het tabblad ‘Wijzigen doorgeven’. Dan kunt u meteen aangeven of uw nieuwe nummers ook door moeten worden gegeven aan DJI.

  • 6. Wat zijn ‘Extra nummers’ en valt daar het mobiele telefoonnummer van mijn secretaresse onder?

    ‘Extra nummers’ zijn telefoonnummers die nog niet in BAR staan en wel behoren tot de zakelijke nummers die voor nummerherkenning moeten worden doorgegeven. Deze nummers kan de kantoorverantwoordelijke afzonderlijk invoeren via Mijn Orde, op het tabblad ‘Geheimhoudernummers’.

    In artikel 28 van de Roda staat onder andere dat het mobiele nummer van de advocaat en het doorkiesnummer van de secretaresse als extra geheimhoudernummer kunnen worden doorgegeven. Het mobiele nummer van de secretaresse valt dus niet onder deze definitie en mag u derhalve niet opgegeven als (extra) geheimhoudernummer.

  • 7. Wat is het verschil tussen nummerherkenning bij de Nationale Politie en bij de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)?

    Nummerherkenning is het systeem dat ervoor zorgt dat telefoongesprekken tussen cliënten en advocaten niet real-time of naderhand worden afgeluisterd door de Nationale Politie. Dit systeem is in 2011 geïntroduceerd. Nummerherkenning DJI is het systeem dat ervoor zorgt dat telefoongesprekken tussen gedetineerde cliënten en advocaten niet real-time of naderhand worden afgeluisterd. Dit systeem is in juli 2013 geïntroduceerd.

    Alle advocaten zijn verplicht mee te werken aan het reguliere systeem van Nummerherkenning. Het is daarentegen niet verplicht om mee te werken aan het systeem van Nummerherkenning DJI: dit is een vrijwillig systeem. De NOvA raadt advocaten echter wel stellig aan ook mee te werken aan het systeem van Nummerherkenning DJI. Aan advocaten die gedetineerde cliënten hebben, maar ook aan advocaten die op dit moment nog geen gedetineerde cliënten hebben: wellicht krijgen zij deze in de toekomst wel, en denken zij er dan niet meer aan om hun nummers door te geven aan Nummerherkenning DJI.

    Als u besluit geen nummers door te laten geven aan DJI, dan wordt teruggevallen op de algemene wettelijke regels voor DJI en OM. Mocht dan toch een gesprek van een advocaat worden opgenomen, afgeluisterd en/of aan derden verstrekt, dan kan de informatie terecht komen in een opsporingsonderzoek en/of een strafdossier. Het is niet op voorhand in te schatten welke consequenties de rechter daar in een specifiek geval aan zal verbinden. U dient zich bewust te zijn van dit risico als u niet meedoet aan het systeem van nummerherkenning van DJI, of als u op een nummer wordt gebeld dat niet aan dat systeem is doorgegeven.

    Uw nummers worden standaard niet doorgegeven aan DJI. Als u wilt dat uw nummers wél worden doorgegeven, is daarvoor een actie van uw kant nodig.

  • 8. Hoe kan ik mijn nummers doorgeven aan DJI?

    De advocaat kan in Mijn Orde zijn vaste nummer en 06-nummer invoeren. En bij elk nummer aangeven of dit nummer moeten worden doorgegeven aan DJI.  

    De kantoorverantwoordelijke kan in Mijn Orde het kantoornummer, kantoorfaxnummer en extra nummers invoeren. En bij elk nummer aangeven of dit nummer moeten worden doorgegeven aan DJI.

  • 9. Ik heb mijn nummer geregistreerd voor Nummerherkenning DJI en geef een nummerwijziging door aan BAR. Komt deze wijziging automatisch aan bij DJI?

    In Mijn Orde regelt u de wijziging van de telefoonnummers op het tabblad ‘Wijzigen doorgeven’. Daar kunt u meteen aangeven of uw nieuwe nummers ook door moeten worden gegeven aan DJI.

  • 10. Kan ik als advocaat zien welke geheimhoudernummers zijn geregistreerd?

    Als advocaat kunt u de geheimhoudernummers van uw kantoor inzien in Mijn Orde. U bent zelf verantwoordelijk voor de registratie van uw geheimhoudernummers. De Extra nummers kunnen weliswaar alleen door de kantoorverantwoordelijke worden ingevoerd, maar u dient zelf te controleren of al uw nummer(s) correct zijn geregistreerd op het tabblad ‘Geheimhoudernummers’ in Mijn Orde.

  • 11. Hoe levert de NOvA de nummers bij de Nationale Politie en DJI aan?

    Dagelijks wordt vanuit de website van de NOvA via een beveiligde verbinding een bestand met alle telefoonnummers verstrekt aan de Nationale Politie. Dit bestand bevat alleen de opgegeven telefoonnummers en geen andere informatie zoals namen, adressen of andere kenmerken. De Nationale Politie krijgt dus alleen de opgegeven geheimhoudernummers. Tevens wordt dagelijks vanuit de website van de NOvA via een beveiligde verbinding een bestand met alle telefoonnummers verstrekt aan DJI. Het betreft alleen de nummers waarvan door advocaten is aangegeven dat deze aan DJI mogen worden doorgegeven. Ook hier geldt dat het bestand alleen de opgegeven telefoonnummers bevat en geen andere informatie zoals namen, adressen of andere kenmerken. 

  • 12. Op welke wijze kan de Nationale Politie het telefoonnummer achterhalen dat wordt gebruikt bij een telefoongesprek?

    Bij elk gesprek via de telefoon worden verkeersgegevens meegestuurd. Deze gegevens bevatten onder meer het nummer waarmee wordt gebeld en het nummer waar naartoe wordt gebeld (deze gegevens hebben providers ook nodig om de juiste factuur te kunnen sturen). De Nationale Politie kan met behulp van deze verkeersgegevens controleren of een van de twee nummers een opgegeven geheimhoudernummer is.

  • 13. Welk tuchtrechtelijk risico lopen advocaten bij het systeem van nummerherkenning?

    Indien een deken constateert dat een advocaat een of meerdere verplichtingen uit de verordening niet nakomt, kan hij een klacht indienen bij de Raad van Discipline. De Raad van Discipline en in hoger beroep het Hof van Discipline beslissen over de ingediende klacht.

  • 14. Worden telefoongesprekken met een tolk vanuit een spreekkamer in een inrichting van DJI standaard opgenomen?

    Nee. DJI geeft aan dat telefoongesprekken vanuit de spreekkamers niet worden opgenomen. De telefoons in de spreekkamers zijn niet aangesloten op het aparte en gesloten telefoonsysteem voor gedetineerden. Uitsluitend bij dát systeem is sprake van standaard opname tenzij wordt gebeld met aan DJI doorgegeven geheimhoudernummers. Het nummerherkenningsysteem werkt uitsluitend op de gesprekken vanaf de (kaart)telefoons voor gedetineerden. Dat neemt niet weg dat het denkbaar is dat een gesprek in een spreekkamer – dus inclusief hetgeen hardop in de richting van het telefoontoestel wordt gesproken – wordt afgeluisterd door middel van op last van het OM tijdelijk in de spreekkamer geplaatste apparatuur. Dergelijk afluisteren is een aparte bevoegdheid van het OM, en valt buiten de verantwoordelijkheid van DJI en de inrichtingen.

  • 15. Geldt het systeem van nummerherkenning ook voor het afluisteren van telefoons door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten?

    Het systeem van nummerherkenning biedt geen bescherming tegen het tappen van gegevens door de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (AIVD en MIVD).

    Met ingang van 1 mei 2018 is de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten in werking getreden. In deze wet zijn waarborgen opgenomen ter bescherming van vertrouwelijke communicatie van of met advocaten. Voorafgaande rechterlijke toetsing is noodzakelijk als de AIVD of de MIVD advocaten willen afluisteren. Gegevens die betrekking hebben op de vertrouwelijke communicatie tussen een advocaat en diens cliënt dienen door de AIVD en de MIVD terstond vernietigd dienen te worden, tenzij de gegevens noodzakelijk zijn voor het onderzoek en de rechtbank Den Haag toestemming heeft verleend.

    Heeft u een klacht over het handelen van de AIVD of de MIVD, dan kunt u deze naar de betrokken minister sturen. De minister beoordeelt of hij uw klacht in behandeling neemt. Als hij dit doet, is hij verplicht advies te vragen aan de Commissie van Toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (CTIVD). Voor meer informatie over de huidige procedure van klachtbehandeling zie ctivd.nl/klachtbehandeling. 

  • 16. Kan ik via Whatsapp en/of sms vertrouwelijk communiceren met mijn cliënten?

    De communicatie tussen advocaat en cliënt is vertrouwelijk. Het systeem van nummerherkenning waarborgt dat telefoongesprekken en sms-verkeer tussen advocaten, die hun geheimhoudernummer gebruiken, en cliënten niet worden afgeluisterd. WhatsApp-berichten vallen niet onder de werking van dit systeem. Advocaten zijn zelf verantwoordelijk om hun vaste en mobiele geheimhoudernummers op te geven en bij te houden in Mijn Orde.

  • Praktijkuitoefening
  • Kwaliteitsbevordering
  • Vertrouwelijkheid
    • Vertrouwelijke internetcommunicatie
    • Geheimhoudernummers
      • Nummerherkenning politie
      • Nummerherkenning DJI
      • In ontwikkeling: nummerherkenning AIVD en MIVD
      • Geheimhoudernummer gemachtigde
      • Geheimhoudernummer kantoorverantwoordelijke
      • Veelgestelde vragen geheimhoudernummer
  • Voor uw praktijk
  • Wwft en toezichthandelingen
  • Samenwerking en praktijkstructuren
Nederlandse Orde van Advocaten logo
  • Home
  • Contact
  • Mijn Orde
  • English
De advocaat
  • Kernwaarden
  • Wet- en regelgeving
  • Gedragsregels
  • Tableau
  • Toezicht
  • Tuchtrecht
  • LawCare, hulplijn voor de advocatuur
  • Klacht over een advocaat
Dossiers
  • Corona
  • Weerbaarheid en veiligheid
  • Sanctieregelgeving
Standpunten
  • Gefinancierde rechtsbijstand
  • Strafrecht en strafvordering
  • Digitalisering rechtspraak
  • Intern feitenonderzoek
  • Cryptotelefoons
  • Wetgevingsadviezen
Over de NOvA
  • Bestuursorganen
  • Onze mensen
  • Vacatures
  • Publicaties
  • Bijeenkomsten
  • NOvUM
  • Netwerk
  • Klacht over NOvA-organen
Beroepsopleiding
  • Beroepsopleiding advocaten 2013-2020
  • Beroepsopleiding advocaten vanaf 2021
Praktijkuitoefening
  • Kwaliteitsbevordering
  • Vertrouwelijkheid
  • Voor uw praktijk
  • Wwft en toezichthandelingen
  • Samenwerking en praktijkstructuren
Geen advocaat?
  • Op zoek naar een advocaat?
  • Niet tevreden over een advocaat?
  • Veelgestelde vragen
FAQ
© Copyright 2017 - 2022 Nederlandse orde van advocaten
  • Privacy
  • Disclaimer
  • Sitemap