Strafrecht

Strafrecht

In 2013 zijn het Openbaar Ministerie en de Rechtspraak gestart met het digitaliseren van de werkprocessen, waarbij de overgang van het papieren dossier naar een digitale versie centraal staat. Gevolg van deze digitalisering was de introductie van het Advocatenportaal Mijn Strafdossier in 2014.

In politierechter-, kinder- en kantonzaken ontvangt u van alle parketten en rechtbanken digitale strafdossiers. Ook OM-afdoeningen worden digitaal verstrekt. Ook kan de meervoudige kamer in zaken met of zonder een gedetineerde verdachte in snelrecht- en in supersnelrechtzaken met een digitaal dossier werken. Over de volgorde en het tempo waarin dossiers daadwerkelijk worden gedigitaliseerd, maken het OM en de Rechtspraak per locatie afspraken.

Het digitaal verstrekken van het dossier gebeurt via Mijn Strafdossier. Op deze beveiligde website kunt u het digitale dossier downloaden. Er is een aantal belangrijke uitzonderingen:

  • Stukken worden nu nog niet digitaal verstrekt aan advocaten van slachtoffers/benadeelde partijen.
  • Mijn Strafdossier is nog niet beschikbaar voor zaken van het Landelijk en Functioneel Parket en de gerechtshoven.
  • Het gerechtshof Den Haag verstrekt digitaal stukken aan advocaten als hoger beroep is ingesteld in politierechterzaken, in meervoudige kamer-zaken – niet gedetineerd, en in strafzaken die door de kantonrechter zijn afgedaan. De overige zaken worden nog op papier verzonden.

Wat hebt u nodig om digitaal stukken uit te wisselen in strafzaken?

  • De advocatenpas om in te loggen;
  • Een moderne internetbrowser en een goede internetverbinding om bestanden te kunnen uploaden;
  • Een scanvoorziening (300 dpi – 24 bit) om documenten te digitaliseren.

Werkinstructies en handleidingen
Er is een handleiding van de rechtspraak beschikbaar voor het gebruik van het advocatenportaal Mijn Strafdossier. U kunt voor meer informatie ook de veelgestelde vragen over het digitale strafdossier van de Rechtspraak raadplegen.

Inloggen met advocatenpas
Door in te loggen met uw advocatenpas krijgt u toegang tot het advocatenportaal Mijn Strafdossier. Voor een gemachtigde collega of iemand anders van het kantoor is het mogelijk om namens de advocaat in te loggen. Als u een probleem heeft met uw advocatenpas of de cardreader, dan kunt u contact opnemen met QuoVadis via 030-2324320 of via advocatenpas@quovadisglobal.com. Dat geldt ook als uw advocatenpas is verlopen.

Onderhoud en storingen
Bij onderhoud en/of een storing aan Mijn Strafdossier kunt u contact opnemen met het Rechtspraak Servicecentrum (RSC). Raadpleeg de pagina Onderhoud en storingen voor meer informatie.

Aansluitpunt
Gebruikmaken van Mijn Strafrecht kan nu alleen door in te loggen met de advocatenpas. Het is een wens van de NOvA dat voor strafzaken een mogelijkheid komt om een directe koppeling aan te brengen tussen uw kantoorsoftware en het systeem van de Rvdr. De NOvA blijft hier bij het OM en Rvdr op aandringen.

Modernisering Strafvordering
Het Wetboek van Strafvordering ondergaat momenteel een modernisering. Een van de doelstellingen daarvan is een ‘techniekonafhankelijke’ inrichting van het strafprocesrecht. De NOvA is betrokken bij dit moderniseringsproject.

Contact
Heeft u wensen, ideeën of opmerkingen over het advocatenportaal, stuur dan een bericht naar strafportaal@advocatenorde.nl.